cerita saya, kesihatan dan kecantikan

cerita saya, kesihatan dan kecantikan

5 Mar 2015

Bantal Kusyen Bunga Timbul Sedap Mata Memandang

Assalamualaikum semua..

Hari ini nak tunjukkan hasil seni jahitan yang saya jahit... saya buat bantal kusyen yang nampak segar mata memandang. Boleh diletakkan di kerusi, dalam kereta kat mana-mana pun boleh la.


Saya buat bantal ni pun sebab mak saya suruh buatkan untuk letak dalam kereta...

Cara buat bantal ni mudah saja. Ada sesiapa yang ingin belajar mari saya kongsikan cara untuk membuat bantal ni.

Mula-mula lukiskan bentuk bunga diatas kertas gam. Buat dalam tiga saiz. Kemudian seterika kertas gam diatas kain warna pink dan seterusnya jahit ikut acuan lukisan.

Kemudian gunting halus basi kain yang dijahit. Tujuan untuk membentuk bulatan dan nampak kemas dan cantik.

Gunting bahagian tengah bunga / buat lubang. Tujuannya adalah untuk menarik dan mengeluarkan kelopak bunga. Dengan kata lain nak terbalikkan kain, simpan jahitan didalam.

Bila dah di terbalikkan kain, kemaskan kelopak bunga.

Bila dah siap, lapis kan bunga dalam tiga saiz ( besar, sederhana dan kecilm) kemudian jahit kain warja kuning bentuk bulat di tengah bunga. Kain kuning tu juga di lapik guna kertas gam. Seterusnya jahit di atas kain warna hijau untuk bantal.

Bantal kusyen ini saya isikan dengan kekabu asli. Sedap untuk di peluk..

Selamat mencuba..


2 comments:

Anonymous said...

Salam sis...bunga tu guna kain jenis apa ye..??

Mama sara said...

Wassalam...saya guna kain cotton jer...