cerita saya, kesihatan dan kecantikan

cerita saya, kesihatan dan kecantikan

19 Aug 2014

Pantau Suhu Badan - tindakan awal cegah demam panas

Assalamualaikum...

Sejak akhir akhir ini saya sering mendengar dan mendapat berita dari kengkawan pasal masalah anak demam panas.

Dengan keadaan cuaca dan suhu yang panas boleh menyebabkan masalah kesihatan terutama anak kecil.

Ramai juga antara kawan kawan saya yang mengalami masalah anak demam panas sampai masuk wad. Risau suhu anak yang terlalu tinggi boleh menyebabkan anak kena sawan.

Sangat bahaya! Anak saya juga tak terkecuali..beberapa kali jugak anak anak saya kene demam panas. Mujur saya sentiasa bersedia dan memantau suhu badan anak jika terasa panas yang kuat.




Pernah sekali dua beradik demam serentak. Nasib baik saya ada beli termometer untuk sentiasa pantau suhu badan. Kalau demam panas suhu nya boleh cecah 39°c.

Susah hati kami suami isteri bila anak demam. Risau takut tarik jer. Waktu siang boleh tahan lagi tapi bila malam, bengkak mata tak cukup tidur demi menjaga anak. Bergilir gilir la menjaga anak diwaktu malam.

Tapi alhamdulillah syukur kehadrat Illahi anak anak sembuh dan suhu turun ke paras normal.

Antara tip yang saya dan suami lakukan untuk kawal dan cuba turunkan suhu badan ketika demam:

1. sentiasa pantau kedudukan suhu badan anak. 37 - 39 ° c memang suhu yang tinggi.

2. basahkan tuala kecil yang boleh membalut tubuh anak dan letakkan dikepala.

3. periksa suhu badan setiap 1 jam dan badan sentiasa dibasahkan dengan tuala.

4. adik pulak kurang dari 6 bulan dan saya sentiasa menyusukannya dengan susu ibu.

Ini adalah tindakan awal yang saya ambil untk turunkan suhu badan anak. Namun demikian, selepas buat semua ini suhu kakak kejap naik kejap turun terpaksa juga bawak ke wad kecemasan hospital besar.

No comments: