cerita saya, kesihatan dan kecantikan

cerita saya, kesihatan dan kecantikan

21 Aug 2014

Minum susu ibu anak jadi cerdik? Betul ke?


Bagi saya susu ibu bukan sahaja buatkan anak jadi cerdik dan pintar malahan petah berkata kata, cergas, penuh dengan kasih sayang.

Perkembangan otak anak bermula sejak janin lagi iaitu semasa berada di dalam rahim ibu.

Perkembangan otak anak juga dipengaruhi oleh pemakanan yang diambil oleh ibu itu sendiri. Makanan yang kaya dengan DHA amat penting dalam pertumbuhan dan perkembangan otak serta meningkatkan keupayaan pembelajaran.

Antara makanan yang kaya DHA dan EPA adalah seperti ikan, kekacang yang mengandungi omega-3.

Susu ibu juga mempunyai DHA semulajadi. Bayi memerlukan DHA, terutama pasa 6 bulan pertama menjadikan otak, mata dan sistem saraf berkembangseperti sepatutnya.

DHA memainkan peranan penting dalam pertumbuhan dan pembangunan sistem saraf pusat dan fungsi visual pada bayi.Sebab itu lah ibu-ibu digalakkan menyusui anak secara eksklusif selama 6 bulan dan meneruskannya sehingga 2 tahun.

Bagi saya pula, dalam tempoh penyusuan anak pertama saya amalkan omega 3 setiap hari untuk bekalkan DHA dan EPA untuk pertumbuhan dan perkembangan otak anak.

Alhamdulillah,  sekarang dah berumur 3 tahun lebih sangat bijak dan petah berkata kata. Malahan ingatan dan memori nya juga kuat.

Mudah bagi saya untuk dapatkan omega 3 dengan hanya mengambil 1 kapsul Omega Guard Shaklee setiap hari.

No comments: