cerita saya, kesihatan dan kecantikan

cerita saya, kesihatan dan kecantikan

24 Oct 2016

RESEPI SAMBAL SOTONG MUDAH RINGKAS DAN SEDAP

Assalamualaikum semua..

Waktu yang ada kita manfaat kan masa dengan keluarga kan. Lepak santai melayan kerenah anak-anak, berbual-bual dengan en suami dan yang paling penting adalah memasak.

Orang tua-tua cakap kalau nak pikat hati suami kena jaga perutnya. Kalau nak anak-anak sayang kita kena bagi makan dari air tangan mama.




SAMBAL SOTONG

Sotong yang telah dibersihkan
3-4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 1/2 sudu makan cili kisar
1 biji bawang besar
1/2 kiub pati ayam knor
2 sudu sos cili
Garam dan gula

Cara- cara


Kisar bawang merah dan putih. ( Blend ajee tak pun kalau rajin tumbuk lumat..tapi saya nak cepat potong bawang pastu kisar ajer guna Spin Choper. Lumat jugak.

Panas kan minyak untuk menumis. Masukkan bawang yang dikisar, cili kisar, sos cili dan kiub pati ayam Knor tu. Tumis sampai naik minyak. Masukkan garam gula baru masukkan sotong dan bawang besar.

Bila dah didih dan kering air sotong tutup api dah boleh dihidangkan.

Cara yang sama juga saya gunakan untuk masak udang.

Manfaatkan waktu yang ada bersama keluarga.

Berminat untuk mendapatkan produk SHAKLEE, HDBC , FRESHPICKS boleh menghubungi saya

Whatsapp/ sms 011.31737525

No comments: